SIAPA DIA KANAK-KANAK PEMULIHAN ?
“ kanak-kanak yang gagal menerima pelajaran dan mereka ini berkemampuan mempunyai kecerdasan yang tinggi, yang sederhana dan di bawah paras sederhana. Kita tidak masukkan kategori kanak-kanak yang terlalu lemah (mentally retarded).”
-SHARIFAH RAHMAH ALI-
EMOSI DAN TINGKAH LAKU
* Perasaan rendah diri.
* Perasaan risau.
* Sedih / hiba / duka.
* Cepat bosan / jemu terhadap pelajaran.
* Takut dengan perkara baru.
* Degil, tidak patuh arahan.
* Pasif
* Malas
SOSIAL
* Gelisah – tidak selesa dengan guru atau rakan
* Lemah / kurang interaksi dengan rakan.
* Gemar menghisap atau menggigit jari / kuku.
* Selalu tidak hadir ke sekolah dengan pelbagai alasan.
* Selalu tidak hadir ke sekolah dengan pelbagai alasan.
* Selalu menangis - enggan masuk kelas.
* Hyper aktif – selalu bergerak dan menganggu kawan.
KESIHATAN
* Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
* Tumbesaran tubuh badan tak seimbang (gemuk/kurus)
* Tumpuan perhatian terhad- masalah penglihatan.
* Tumpuan perhatian terhad- masalah penglihatan.
* Lemah gerakan moto-kasar dan halus.
* Kesihatan terganggu - seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
* Kurang menjaga kebersihan diri.
KESEDIAAN BELAJAR
* Belum bersedia untuk belajar.
* Kurang perbendaharaan kata.
* Lemah pemahaman.
* Kurang keyakinan diri dan rangsangan.
* Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur hayat.
PENGAMATAN
* Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz,warna dan turutan.
* Lemah pendengaran bunyi dan rentak.
* Keliru konsep ruang dan mencari arah.
* Lambat mengkelas benda.
* Kesukaran menghubungkaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
* Tidak dapat menyelesaikan masalah.
MENGENALI MURID PEMULIHAN KHAS DARI PENCAPAIAN SEKOLAH
* Melalui perbincangan dengan guru kelas atau guru mata pelajaran.
* Rekod-rekod prestasi akademik
* Pencapaian Ujian IPP3M
* Rekod 001
* Rekod kesihatan
* Kerja-kerja harian murid
* Pergaulan dan sosial
* Lain-lain punca – latarbelakang keluarga, pendidikan dirumah dll.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan